zondag 14 april 2013

Opening expo Willem Wernsen in nieuwe galerie Amersfoort

Dwars tegen de huidige tijdgeest in opent het Amersfoortse duo Pitt & Co op 13 april de deuren van een nieuwe galerie. En hoe.
Nog voor de internationaal bekende ‘straatfotograaf’ Willem Wernsen in mei exposeert op de 13e editie van het Fotofestival Naarden met foto’s van China, is zijn Franse werk te zien bij Galerie Pitt & Co te Amersfoort.

Laura Samsom schreef de openingsspeech voor Wernsen. Zij kon zelf niet bij de opening zijn, maar dit is de tekst:

In 2011 was ik samen met fotograaf Rommert Boonstra , jurie-lid bij de Fotobond.  Dat is de koepelorganisatie
voor amateurfotografen. Wij hadden uit vele fotografen een kleine selectie gemaakt voor de jaarlijkse
Nationale Fotosalon, het paradepaardje van de Fotobond. De selectie hing in het Ned. Fotomuseum.
Daar ontmoette ik voor het eerst Willem Wernsen. Ik complimenteerde hem met zijn werk.
Hij antwoordde  dat hij me zijn 2 fotoboeken zou opsturen. Eigenlijk was ik verbaasd dat hij als amateur
2 fotoboeken gemaakt had. En zo geschiedde. Ik kreeg de boeken thuis gestuurd. Ik wist niet wat ik zag.
Wow !!! !  Ik was onder de indruk van zijn werk. Zijn prachtige clair-obscur maakt zijn foto's nog intenser.
Zijn werk zit in de traditie van grote zwart/wit fotografen zoals Ed v.d. Elsken.

Ik mailde hem " Je foto's zinderen nog op mijn netvlies" en vroeg hem of hij eventueel lid wilde worden
van de GKF - de Nederlandse vereniging van beroepsfotografen. Normaal gesproken moet iedere fotograaf geballoteerd
worden om in de GKF te komen. Maar, mailde ik, 'het zal voor de GKF een eer zijn je als fotograaf binnen te halen,
Ik zal je in ieder geval vurig aanbevelen."
Er was wel een klein protest van sommige fotografen die zeiden dat de vereniging alleen voor beroepsfotografen
was bestemd. Maar Willem was voor mij hors concours.  Soms staat iemand van zo'n grote kwaliteit gewoon
boven de wet. Hij werd uiteindelijk met vlag en wimpel lid van de GKF.

Zijn grote passie voor de fotografie bewijst hij iedere keer weer opnieuw, ook onder moeilijke omstandigheden.
Dat is het hart van de ware kunstenaar.
Ik hoop dat wij allemaal nog veel prachtig werk van Willem mogen zien en wens hem en zijn lieve Lieve veel geluk

Laura Samsom



Bezoekers kunnen van 13 april tot 14 juli niet alleen de expositie ‘People of Paris’ van Wernsen in Amersfoort bekijken: de fotograaf verzorgt ook een aantal unieke workshops. Altijd al willen weten hoe je het leven op straat optimaal in foto’s ‘vangt?’ Dan mag je dit niet missen. De straatfotografie workshops worden bij voldoende deelname (minimaal 5 tot maximaal 8 personen) gehouden op zaterdag 20 april en 11 mei 2013. Na een presentatie van Wernsen vol tips en uitleg over zijn manier van werken, gaan de deelnemers met eigen camera de straat op om het geleerde in de praktijk te brengen. Aan het eind van een dag (met lunch in de galerie) vol fotogenieke do’s en don’t worden de gemaakte foto’s door Willem Wernsen besproken. Een deskundige jury kiest vervolgens van elke deelnemer foto’s uit die wordt geëxposeerd in de galerie van Pitt & Co.
De kosten van de workshop in Galerie Pitt & Co zijn 125 euro per persoon, inclusief een gesigneerd exemplaar van Willem’s laatste boek Timeless plus een A4 print naar keuze. Koffie, thee, frisdrank en hapjes in de galerie zijn bij de prijs inbegrepen.
Inschrijven en meer informatie: wwernsen0@gmail.com

Galerie Pitt en Co, Achter de Arnhemse Poortwal 45, 3811 LX Amersfoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten