woensdag 18 mei 2011

Blik - opener

“Ineens lijkt niets meer vanzelfsprekend, het leek wel of de hele zaak gedelete was, ik wist niet eens meer dat er water uit de kraan kwam.”

Voorjaar 2010 was ik te gast bij 'Blikopener', een wekelijkse activiteit in NSWAC Noutenhof in Breda. Blikopener is er voor cliënten die hun kennis en blikveld willen vergroten door in een interactieve gespreksgroep over uiteenlopende onderwerpen te praten.
Er is aandacht voor sociale en communicatieve vaardigheden. De begeleider zorgt, in samenspraak met de deelnemers , voor discussiemateriaal zoals lectuur, gastsprekers of film. De begeleider is de gespreksleider die aan de hand van open vragen iedereen de ruimte geeft om zijn/haar mening te geven over het desbetreffende onderwerp.

Fotografie was het onderwerp waarvoor men mij vroeg wat te komen vertellen over mijn werk. De cliënten gingen voor me op de foto, maar namen zelf ook foto's mee en schreven hun levensverhaal op.

Samen met de cliënten en begeleidsters Anita en Marieke heb ik dit bijzondere boek inhoud en vorm gegeven. Het resultaat is puur en eerlijk, over wat je overkomt als je (ineens) niet (meer) mee kunt draaien in onze jachtige maatschappij, en wat voor invloed dit op je heeft als mens. Cliënten vertellen openlijk hun verhaal en delen hun voorgeschiedenis. Over de indrukwekkende, andere kant van de maatschappij en hoe foto's kunnen helpen.

blik•opener
of hoe je leven veranderd na een lichamelijke beperking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten