Goos v.d. Veen en ik zijn meteen na aankomst in Parijs naar Paris Photo gegaan, het was er erg druk maar we liepen meteen Annie van Gemert tegen het lijf die al twee dagen aan't lobbyen was voor haar prachtige nieuwe boek "Jongens en Meisjes". Duizenden foto's hangen er en omdat alle genres door elkaar hangen begint het je na een uur te duizelen en kan je niet anders meer dan oppervlakkig kijken. Het is onmogelijk om de bij sommige foto's hoognodige informatie allemaal te lezen, ondanks dat, veel goed werk gezien. Ik dacht dat de trend was om weer kleinere afdrukken te exposeren maar er hingen veel grote lappen, vaak zonder dat het mijns inziens iets toe voegde aan het werk. ik denk dat kleiner in veel gevallen beter was geweest. Opvallend is dat veel van de oude beroemde foto's die er te zien waren, het nog steeds geweldig doen en niets van hun glans verloren hebben, zelfs op klein formaat.


Ik was gecharmeerd van de, ook weer grote, stillevens met een enkel gedroogd en opgekruld blad met een prachtige nervenstruktuur (naam fotograaf vergeten) en wat stillevens met grijze flesjes die net potloodtekeningen leken, maar s'avonds bleek dat niemand die foto's opgemerkt had, wel herinnerde iedereen zich een niet al te beste foto van een vrouw met haar geslacht open en bloot naar de kijker gericht, ook weer meer dan levensgroot, zo zie je maar... it's all in the eye of the beholder.
Tekst en foto's: Camilla van Zuylen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten