donderdag 19 november 2009

Anja de Jong 51° 49' N 04° 40' O

Nog slechts zes dagen is de overzichtstentoonstelling
51° 49' N 04° 40' O – Fotoprojecten van Anja de Jong 2004-2009
in het Centrum voor Beeldende Kunst in Dordrecht te bezoeken.



Op vrijdag 20 en zaterdag 21 november van 12-17uur en woensdag
25 t/m zaterdag 28 november eveneens van 12-17uur is het CBK,
Voorstraat 180, Dordrecht voor deze tentoonstelling nog geopend.

Verdere info:  www.anjadejong.nl  en  www.cbkdordrecht.nl

Het tijdens de opening van de tentoonstelling gepresenteerde boek
“Berlin’s Covered History” is in CBK en via mijn website te koop.

In De Volkskrant van 31oktober een recensie door Merel Bem:
zie  www.volkskrant.nl/recensies


Met vriendelijke groet,

Anja de Jong

maandag 16 november 2009

Flitsende GKf'ers


Dit Rembrandteske tafereel is afgelopen woensdag 11/11 tot stand gekomen. 9 GKf'ers waren samen gekomen om zich te buigen over de geheimen van het Nikon flitssyteem. Het nuttige en aangename werd deze avond gecombineerd. Het smaakte zo naar meer dat we gaan zoeken naar andere 'technische' onderwerpen waar we met elkaar in kunnen duiken. Zijn er suggesties? Mail Lizet of René Gerritsen.
Overigens is deze afbeelding samengesteld uit twee verschillende opnames, het hadden er ook meer kunnen zijn (transparantie!).

dinsdag 3 november 2009

Theo Niekus komt met eigen fotomagazine Report

Theo Niekus gaat een eigen fotomagazine uitgeven, zo lees ik op de GKfsite en Photoq. Ik hou van fototijdschriften. Het bericht maakt me nieuwsgierig. Effe vragen.


Hallo Theo,
Ik lees op de GKf-site dat je een nieuw fotomagazine leven aan het inblazen bent. Het heet Report, het wordt 48 pagina's dik, en op al die pagina's uitsluitend aflopende kleurenfoto's van jou hand. "Geen wit, geen zwart, geen tekst" staat er.
Natuurlijk wil ik dat hebben, bij deze mijn bestelling. En dan ook maar gesigneerd ook en met opdracht.
Maar omdat ik dus niet kan verwachten dat je in je eerste nummer een mooi redactioneel schrijft waarin al mijn nog niet gestelde vragen worden beantwoord, ga ik je die vragen maar even stellen.



Om te beginnen: Wanneer komt het eerste nummer, Report #1, uit?
Het eerste nummer van REPORT, #1 wordt 24 november bij mij afgeleverd, dan gaan eerst de intekenaars op de post. Eén-vijfde van de oplage is inmiddels bijna vergeven. De oplage is net groot/klein genoeg om er in betrekkelijk korte tijd collectors-items van te maken.

Heeft het nummer een thema, onderwerp?
Nee, al is de verleiding groot, ik wilde geen thema's. Eén themanummer staat echter wel gepland, dat zal ± nummer vier of vijf worden.
Daarin uitsluitend concertfoto's, die vallen nogal moeilijk in te passen binnen de straatfoto's, dus houd ik ze maar even apart. Het lijkt ook een heel mooi nummer te worden.
De nummers krijgen, binnen de straatfotografie, mijn specialisatie, denk ik wel allemaal een eigen sfeer. De eerste foto's die ik kies lijken daarin nogal bepalend, roepen de volgende beelden op.
Zo lijkt het tweede nummer bijv. een heel druk nummer te worden - het derde, maar dat is allemaal nog speculatief, een meer poëtisch nummer.
Als ik denk dat dit goed gaat worden, ga ik dat natuurlijk accentueren. Maar ik wil vooral niet in het voren teveel vastleggen, 'vrij' blijven in de keuzen per nummer. Alles kan veranderen vlak voor verschijnen.
Als alles goed gaat verschijnt het tweede nummer halverwege 2010, het derde eind 2010, begin 2011.


Waarom kom je met je eigen magazine?
Vreemd genoeg blijk achteraf altijd dat het al heel lang heeft gesmeuld. Ik heb al eens een tijdschrift gehad en m'n vorige boek DAMRAK had ik eigenlijk ook al in de vorm van een tijdschriftje willen hebben, dus gewoon met twee nietjes.
Dat kon toen om technische en commerciële redenen niet. Heb er toen in alle gauwigheid nog een ruggetje bij ontworpen - ik ben goed in 'last minute' oplossingen. Ook mijn vorige uitgever, Menno van der Koppel, runde een tijdschrift samen met Colin Jacobson, het blad REPORTAGE. Toen ik het tijdschrift RECORD van Daido Moriyama zag viel het dubbeltje, dat was precies mijn oplossing. Mijn titel verwijst naar beiden.
De productie van boeken is altijd een zeer tijdrovend gebeuren, er moeten sponsoren gezocht, uitgevers gevonden, er moet een goede bodem gecreëerd in de vorm van presentatie en tentoonstellingen. Dat kost allemaal enorm veel tijd. Ondertussen ben ik maar werk aan het produceren, ik was het zat dat al dat werk vooral maar op de plank blijft liggen. Een tijdschrift is een veel 'sneller' medium waarin ik eens in de zoveel tijd mijn ei kwijt kan. Daarom lijkt het voor mij een ideale vorm.


Ik verheug me er op. Heb ik nog éen vraag: Wat is (goede) straatfotografie, behalve dat het buiten en op straat is gemaakt?

Alle vormen van fotografie op straat zijn feitelijk natuurlijk straatfotografie. Er zijn mensen die stadsgezichten/-details maken, mensen die middels foto's dingen verzamelen die ze op straat zien.
Je zou ook architectuurfotografie als straatfotografie kunnen zien. Maar voor mij is één groot kenmerk van goede straatfotografie het in beeld brengen van het leven op straat en daarmee bijna 'en-passant' de veranderingen die zich in de maatschappij voordoen. Hoewel ik best eens een landschapje of portret mag fotograferen, zal natuurfotografie mij nooit zo lang blijven boeien als het fotograferen van mensen op straat. Het 'leven' van mensen laat zich gemakkelijker vastleggen dan het 'leven' van de natuur. Wat mij betreft moet je natuur of architectuur zelf beleven, een afbeelding voldoet niet. Het menselijk leven op straat leent zich veel beter om te vangen, als je goed bent. Wat mij betreft is echte straatfotografie dan ook meer een manier van leven; je ziet aan de foto's van een straatfotograaf dat hij erin leeft, dat het meer weg heeft van een obsessie, vaak zelfs verslavende trekjes heeft. Een straatfotograaf moet in vrijheid z'n gang kunnen gaan.

Bedankt, ik wacht met ongeduld!

Michiel Wijnbergh